Sunday, September 23, 2007

Ikan Bakar di Melaka

Tiba2 pulak si Ramli ajak makan ikan bakar. So pada satu petang yg hening lagi cerah, dia dan Nik datang ambik aku kat rumah dan kami terus gerak ke Melaka. Di Melaka, Shahila dan husbandnya, Rock dah tunggu.


Kat kepala aku dah terbayang hidangan yg menanti... sotong bakar, ikan bakar, udang sebesar tapak tangan aku, nasi lemak kecik etc etc etc. Tap! Tap! Tak sedar air liur jatuh atas kerusi leather seat BMW Ramli yg baru tu. Nasib baik cepat2 lap.


Perjalanan ke Melaka terasa lebih lama bila mendengar Ramli dan Nik bersembang pasal latest fashion dan branded names yg tah hape2. Aku bukan jenis yg nak ambik tau sgt pasal Gucci, Hugo Boss, Versace, LV dan nama2 orang Italy yg hujung namanya berhuruf vokal. Yg aku tau tshirt n jeans. Paling2 tidak aku beli sports wear je. Pakai Adidas atau Nike tu kira dah abis smart dah tu.


Selepas sejam kat highway, kitaorang exit kat tol Ayer Keroh. Dari situ nak ke restoran di Muara Sg Duyung adalah lebih kurang 20minit. Berbelit jugak jalannya. Belum tentu boleh pergi lagi sekali kalau takde orang nak guide jalan.


Sampai je kat Restoran tu, Shahila n Rock dah ada. Makanan pun dah siap masak, tunggu nak hidang je. Owner restoran ni abang ipar si Shahila. Dah lebih 10 tahun dia bukak. Sekarang ni dah kaya raya orangnya. Kami semua ingat nak tunggu Haina dan kuncu2nya yg jugak dalam perjalanan untuk join kitaorang. Tunggu punya tunggu, Shahila pun naik fedup. Dia keluarkan arahan untuk hidangan dibawa keluar.


Gambar : Ramli menunjuk "saya nak beli tanah kat hujung sana". Sambil Nik membelek2 handphone barunya yang mahal.



Waktu tu hari pun dah senja, suasana memang cantik. Restoran tu terletak betul2 atas muara Sg Duyung yang menghadap ke laut Selat Melaka. Bila makanan dah hidang, lupa pasal laut, lupa pasal pemandangan. Aku nampak udang je. Serrranggg!


Gambar : Senja di muara Sg Duyung. Bawak awek best ni.



Tak lama lepas tu Haina dan kuncunya sampai. Kami pun belasah. Semua sedap! Ikan jenahak bakar, 1 masak cili, 1 lagi buat bakar je, udang masak pedas, sotong bakar, kupang masak ginger dan ketam. Dalam syok2 makan tu, sempat jugak si Nik kira berapa banyak nasi lemak yg kitaorang wallop. Berikut adalah hasil kiraannya :
1. Aku - 4 bungkus
2. Nik - 3 bungkus (dia tak ngaku. dia kata dia makan 2 je, tapi aku nampak 3)
3. Ramli - 1 bungkus
4. Shahila - 3 bungkus
5. Rock - 2 bungkus
6. Haina - 1 bungkus


Sesudah makan kami pun menjalani satu aktiviti cliche orang Melayu dari zaman dulu sampai zaman sekarang iaitu... tangkap gambar. Tapi gambar tu aku takde sebab dalam camera Nik. Yg ada gambar silhoutte yg aku tangkap sebelum makan.. ni ha.

Gambar : Ramli, aku, Shahila and Rock. Semua senyum tapi haram tak tau gambar ni jadi silhoutte. Buang masa je senyum.